Raport de Analiză și Prognoză 2005: Noua guvernare după cinci luni: o evaluare a performanţei

După cum a început 2005 se anunţă a fi anul cu cea mai mare densitate de reforme de după revoluţie. Noul Cod Fiscal, cu toată bâlbâiala ce l-a însoţit, marchează o schimbare fundamentală în politica fiscală a României. Legile proprietăţii şi justiţiei vor încheia probabil în sfârşit procesul de reformă în aceste două domenii cruciale, dar năpăstuite. Declaraţiile de avere şi politica de non-subvenţionare directă sau indirectă a mass media trezesc speranţa că ceva se va schimba şi în clasa politică până la urmă. Iar pachetul de legi privind descentralizarea anunţat
pentru toamnă poate reprezenta un alt pas serios înainte. În fine, politica externă românescă a redevenit interesantă. Şi nici n-am ajuns măcar la jumătatea anului. Dar laudele trebuie să se oprească aici. Viteza crescută a guvernării este cel puţin în parte determinată de cerinţele tot mai precise ale partenerilor externi ai României şi de faptul că promisiunile noastre au ajuns la scadenţă. Mai grav, nu e totdeauna clar dacă ambiţia şi planurile bune ale Bucureştiului, atunci când există, stau pe o bază reală de resurse şi competenţă, iar coordonarea între
sectoare şi instituţii rămâne aceeaşi problemă dintotdeauna. Raportul de faţă prezintă o analiză critică a câtorva domenii de policy care au ţinut agenda în ultimele luni.