Raport de avertisment privind potențialul de criză: 1/2002

În această ediţie a Early Warning Report, vor fi prezentate principalele probleme rămase nerezolvate pe agenda oolitică şi vor fi evaluate performanţele economice pozitive din anul trecut prin prisma acestor probleme nerezolvate.
Secţiunea Social analizează iniţiativa guvernului Adrian Năstase de stabilire a unui venit minim garantat. În mod corect, această politică introduce şi măsuri care să garanteze că venitul minim nu constituie un contra-stimulent pentru angajarea în muncă. Cu toate acestea, fezabilitatea financiară a schemei, care va acoperi mai mult de 10% din populaţia ţării, este o problemă reală. În cazul în care autorităţile centrale nu vor furniza şi fondurile necesare implementării, această iniţiativă va rămâne doar o promisiune a Guvernului ale cărei costuri vor trebui suportate de administraţiile locale.

Secţiunea Economic evaluează riscurile creşterii economice înregistrate în 2002. Anul trecut au fost acordate multe exceptări de la plata impozitelor. Preţul energiei a fost menţinut sub nivelul de recuperare a costurilor, ceea ce constituie sursă de subvenţii ascunse. În ciuda acestor politici, companiile tot nu au început să îşi plătească impozitele, iar arieratele fiscale au crescut substanţial. Cel mai probabil, arieratele au contribuit de asemenea şi la creşterea PIB-ului de anul acesta, însă acest lucru nu trebuie să se mai repete şi în 2002. Agricultura, subiect atins de altfel în această ediţie, nu va putea creşte atât de mult precum s-a întâmplat în 2001. Chiar dacă s-a dovedit a fi destul de rezistentă în faţa problemelor economice globale, economia românească va fi curând afectată de recesiunea europeană. Cererea internă, cea mai importantă sursă de creştere în 2001, va trebui de asemenea să se alinieze măsurilor de austeritate pe care Guvernul va trebui să le ia: reducerea subvenţiilor, scăderea cheltuielilor publice şi controlul creşterilor salariale în domeniul public. Rata de creştere a PIB-ului în 2002 va fi mai mică decât cea înregistrată în 2001, fapt ce contrazice previziunile oficiale ale Guvernului de la data întocmirii bugetului pe acest an.

Secţiunea Politică analizează recenta dezbatere asupra reformei prin regionalizare şi conchide că propunerile în această direcţie nu sunt foarte eficiente. Există soluţii mai bune decât regionalizarea pentru creşterea capacităţii administrative şi atacarea corupţiei, care sunt factorii ce ameninţă orice reformă şi scad considerabil capacitatea Guvernului de a-şi implementa propriile politici indiferent de direcţia acestora.

Acest avertisment se regăseşte şi în secţiunea Social, unde se trage un semnal de alarmă privind capacitatea scăzută de implementare a administraţiei locale. O administraţie mai eficientă şi mai responsabilă este cu certitudine necesară, însă nu există argumente obiective care să sprijine crearea de Parlamente regionale şi de noi nivele guvernamentale.